כיצד בוחרים סורק ברקוד

 כיצד בוחרים סורק ברקוד
התפתחות הטכנולוגיה בעשרות השנים האחרונות תרמה רבות לייעול תהליכי ניהול מלאי ואיסוף נתונים. חברות רבות עושות שימוש יומיומי בסורק הברקוד על מנת לייעל ולשפר את ספירת המלאי שלהן ושירות הלקוחות, וכך רצף הפסים השחורים המוכר לנו מוטבע כמעט על כל מוצר. אך מהו אותו ברקוד?
 

מהו הברקוד

הברקוד מורכב מאוסף פסים שחורים בעובי וצפיפות משתנים המלווים בקוד המורכב ממספרים ואותיות. סורק ברקוד הקורא את הקוד מזהה ומפענח את מבנה הקווים ומתרגם אותו למידע על הפריט אותו הוא מייצג. מידע זה מועבר אל תוכנת ברקוד ייעודית וכך מתקבל מידע מיידי ומדויק על המוצר.
 

סוגי סורק הברקוד

קריאת הברקוד יכוה להתבצע באמצעות שלושה סוגים שונים של סורקים:

לייזר המפענח את הקווים לטקסט על ידי קרן לייזר והחזר אור.
CCD המפענח את הרצף הכולל של הקווים על ידי פס אור אדום עבה, פענוח האור המוחזר באמצעות חיישן והמרתו לטקסט.
Imager המפענח את הקוד באמצעות צילום תמונת הברקוד והמרתה לטקסט.
 
כמו כן, קיימים שני סוגי קידוד שונים:

קידוד חד מימדי 1D המורכב מתבנית של רצף קווים ויכול להכיל עד עשרות בודדות של תווים. מבנה הקידוד הוא במראה של סרגל הקווים המוכר לנו.
קידוד דו מימדי 2D המורכב מתבנית גרפית אשר יכולה להכיל אלפי תווים. מבנה הקידוד הוא בצורת ריבוע המכיל בתוכו ריבועים ופיקסלים קטנים.
 

בחירת סורק ברקודים

ישנם סוגים שונים של סורקים ובחירה בסוג המתאים ביותר תלויה בצרכי הלקוח ובמבנה העסק. הסורקים העיקריים הקיימים כיום הם:
סורקי ברקוד ידניים – קלים לעבודה ובעלי עיצוב עדין ונעים לעין המתאימים בעיקר לחנויות. לסורקים מצורף מעמד לנוחיות השימוש. מרחק הסריקה שלהם הוא כמה עשרות סנטימטרים.

סורקי ברקוד אלחוטיים – אלה הם סורקים נטענים המאפשרים ניידות גבוהה וסריקת מוצרים במרחק ממעמד הטעינה, מאה מטרים ויותר, ומשמשים בעיקר למחסני תעשיה וניהול מלאי. מרחק הסריקה שלהם הוא כמה עשרות סנטימטרים.

סורקי ברקוד נייחים – המשמשים בעיקר את רשתות המזון. יתרונו של סורק זה הוא יכולתו לקרוא מדבקות ברקוד מזוויות שונות, לפענח ברקודים פגומים ועוד.

בבחירת סורק הברקוד עבור בית העסק מומלץ להתחשב בדברים הבאים:

צרכי העסק – האם הסורק הוא עבור חנות, מפעל או מחסן מלאי? כל בית עסק ידרוש סורק מסוג אחר.

טווח קריאה של מדבקות ברקוד – בחנויות לרוב מוצמד הברקוד לסורק והפעולה היא קלה, אך במחסני מלאי תהליך הסריקה הוא קשה יותר ולעתים המוצר נמצא במרחק מן הסורק. ככל שטווח הקריאה גדול יותר, כך תהיה הסריקה קלה יותר.

עמידות בפני נפילות – במהלך שימוש רצוף ויומיומי ייתכנו נפילות של הסורק ומומלץ לוודא עד כמה הוא עמיד בפני נפילות, מאילו גבהים ועל אילו משטחים.

מהירות הסריקה – במיוחד בתהליך ניהול מלאי, כמות הסריקות המתבצעת היא עצומה ומומלץ לבחור בסורק מהיר ובכך לייעל את זמן העבודה.

קריאת הקידוד – חשוב לוודא כי הסורק יודע לקרוא את הקידוד (1D, 2D) אשר בו נעשה שימוש בבית העסק.