איך מחשבים ערך מלאי?

ישנם לא מעט עסקים אשר מידי כמה זמן נדרשים לחשב את ערך המלאי שלהם. מהו בעצם אותו מלאי?

מדובר בחומרי גלם הקשורים לתחום בו עוסק העסק או סחורות אשר נמצאות במקום. מידי פעם יש לבדוק האם יש לחדש את המלאי על מנת שהפעילות של העסק תמשיך כרגיל. למשל, כאשר חסרות סחורות הדבר יכול לפגוע באמינותו של העסק. הלקוחות מבקשים לרכוש מוצר מסוים והוא פשוט איננו.

אילו סוגי מלאים קיימים?

באופן כללי ניתן לומר כי קיימים כמה סוגים עיקריים של מלאים: מוצרים שסיימו זה לא מכבר לייצר אותם, למשל במפעל למצעים, מצעים ארוזים המוכנים למכירה. ישנו גם מלאי שאיננו מוכן עדיין והוא נמצא בהליכי ייצור. המלאי מהסוג השלישי הוא חומרי הגלם בהם המפעל או בית העסק עושה שימוש ומהם הוא מייצר את הסחורות שלו, ואילו המלאי מהסוג הרביעי הם אמצעי האריזה בהם אורזים את המוצרים אותם מייצר המפעל.

מדוע יש לספור את המלאי?

בכל בית עסק יש מידי פעם לספור את כל סוגי המלאים וכיום ניתן לעשות זאת באמצעות תוכנות מיוחדות ושיטות מתקדמות (לדוגמה: WMS), בניגוד לימים עברו אז העובדים נאלצו לספור את המלאי בעצמם. חשוב מאוד לספור מלאי בכדי לדעת מה באמת נמצא ומה חסר. לעיתים רשום שמוצר מסוים כן נמצא במלאי, אבל האמת היא הפוכה. לרוב, את המלאי סופרים לקראת סוף השנה.

ומה באשר לחישוב ערך מלאי?

על כל בית עסק, ארגון או מפעל לחשב גם את ערך המלאי הקיים במקום. את ערכו של המלאי ניתן לקבוע על פי המחיר שלו ועל פי ערך המימוש שלו, כאשר הסכום הנמוך מבין השניים הוא זה שקובע את ערכו האמתי. לא תמיד ישנה תמימות דעים באשר לשוויו של המלאי ולעיתים ישנם מוצרים או חומרי גלם בהם לא ניתן לעשות שימוש מכל מיני סיבות. אחת השיטות הבדוקות לטיפול בבעיה זו היא באמצעות מכירת המלאי הפגום, ויש לעשות זאת עוד לקראת סיומה של שנת המס, גם אם המלאי יימכר במחירים נמוכים יותר מהמחיר בו הוא נקנה. את ערך המלאי יש לחשב גם על פי פרמטר נוסף, מה היה מחירו בזמן שקנו אותו? ישנם חומרי גלם ומוצרים אותם רוכש המפעל בפרקי זמן שונים, בשל הסיבה הזו, ערכו הכספי של המלאי איננו זהה.

קביעת הערך

ישנן כמה שיטות לקבוע את ערכו. ניתן לזהות את עלותו, לבדוק כמה הוא עלה וכמה המפעל הרוויח ממנו. שיטה נוספת היא לחשב את כל אותם הפריטים לפי תאריך הכניסה של המלאי ותאריך מכירתו. כלומר יש לתעד את הפריטים הראשונים שנכנסו למפעל וגם יצאו ממנו ראשונים. השיטה האחרונה היא באמצעות שקלול. כל מפעל או בית עסק ירשום את כל הפריטים שכבר נמכרו, כאשר עלותם שווה לממוצע משוקלל של כל הפריטים שעדיין לא נמכרו.